{"id":140,"date":"2019-02-06T08:00:45","date_gmt":"2019-02-06T07:00:45","guid":{"rendered":"https:\/\/new.kveru.se\/?p=140"},"modified":"2023-10-08T15:09:23","modified_gmt":"2023-10-08T13:09:23","slug":"hitler-reacts","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kveru.se\/hitler-reacts\/","title":{"rendered":"HITLER REACTS"},"content":{"rendered":"\n

Denna text skrevs ursprungligen som ett blogginl\u00e4gg f\u00f6r Vetenskapsr\u00f6relsens sida. Texten delades h\u00e4r i samband med att Bruno Ganz, den tyske sk\u00e5despelare som spelade Hitler i filmen Untergang, gick bort (2019-02-16).<\/em><\/p>\n\n\n\n

Memen \u2019Hitler Reacts\u2019 (\u00e4ven k\u00e4nd som \u2019Hitler Parody\u2019 eller \u2019Downfall Parody\u2019), p\u00e5 svenska \u201dHitler reagerar\u201d, visar Hitlers vredesutbrott \u00f6ver en l\u00e5ng rad olika samtidsfenomen. Memen skapades redan 2006 och f\u00f6rblir stark som fenomen mer \u00e4n ett decennium senare. <\/p>\n\n\n\n

\"\"
Scenen ur Der Untergang (2004), d\u00e4r Hitler sk\u00e4ller ut sina fyra fr\u00e4msta bef\u00e4lhavare, som anv\u00e4nds i memen \u2019Hitler reacts\u2019.<\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Videoklippet som ligger till grund f\u00f6r fenomenet \u00e4r taget ur den tyska storfilmen Underg\u00e5ngen (tyska \u201dDer Untergang<\/em>\u201d) fr\u00e5n 2004, regisserad av Oliver Hirschbiegel, som skildrar Hitlers tio sista dagar i bunkern i Berlin. I en s\u00e4rskilt klimaktisk scen f\u00e5r Hitler, spelad av den \u00f6sterrikiske sk\u00e5despelaren Bruno Ganz, beskedet att den sista tyska mot-offensiven mot de framryckande ryska trupperna aldrig \u00e4gt rum och att Tysklands kapitulation \u00e4r ofr\u00e5nkomlig. Hitlers reaktion \u00e4r ett vanvettigt vredesutbrott, d\u00e4r han l\u00e4xar upp sina fyra h\u00f6gst rankade officerare efter noter, i en scen som kan s\u00e4gas sammanfatta hela det nazistiska v\u00e4ldets sammanfall. Sj\u00e4lva memen g\u00e5r ut p\u00e5 att olika anv\u00e4ndare applicerar nya undertexter, och p\u00e5 s\u00e5 vis skapas alternativa tolkningar av anledningen till Hitlers raseri, ofta med ett mycket komiskt resultat. De f\u00f6rsta k\u00e4nda parodierna som lades upp p\u00e5 YouTube, med start i april 2006, visade Hitler tappa besinningen \u00f6ver bristen p\u00e5 nya features i en testversion av ett nytt spel, men fenomenet med att skapa egna \u00f6vers\u00e4ttningar tog snart skruv ordentligt. Det finns idag ett par tusen olika omtolkningar av scenen, p\u00e5 en l\u00e5ng rad olika spr\u00e5k. Ett s\u00e4rskilt frekvent fenomen \u00e4r att memen anv\u00e4nds f\u00f6r att kommentera p\u00e5 en specifik h\u00e4ndelse, eller p\u00e5 ett utbrett samtidsfenomen, som Hilary Clintons valkampanj<\/a>, att Twitter ligger nere<\/a>, eller att Oasis splittrats<\/a>. Fr\u00e5n svenskt h\u00e5ll har klippet anv\u00e4nts s\u00e5 sent som h\u00f6sten 2018 f\u00f6r att kommentera p\u00e5 valresultatet<\/a>, eller det att Hilter inte f\u00e5r tag p\u00e5 mer O\u2019Boy<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

I b\u00f6rjan av 2010 b\u00f6rjade YouTube plocka ned ett flertal av parodiklippen, eftersom Constantin Films, produktionsbolaget bakom filmen Underg\u00e5ngen, fann flertalet av omtolkningarna smakl\u00f6sa, givet att filmen i dess helhet skildrar slutet p\u00e5 andra v\u00e4rldskriget och f\u00f6rintelsen. (Hirschbiegel<\/a> sj\u00e4lv s\u00e4ger sig uppskatta memen, och vara mycket hedrad av uppm\u00e4rksamheten). Effekten blev i sj\u00e4lva verket att antalet parodier v\u00e4xte lavinartat, och flera anv\u00e4ndare tog sig runt YouTubes censureringsredskap genom att spegelv\u00e4nda det ursprungliga videoklippet; det finns ocks\u00e5 Hitler reacts-parioder p\u00e5 censureringen som s\u00e5dan<\/a>.<\/p>\n\n\n\n

I mitt kapitel i boken Kritiskt t\u00e4nkande \u2013 i teori och praktik<\/a><\/em>, anv\u00e4nde jag mig av Hitler-memen som ett exempel p\u00e5 kritiskt t\u00e4nkande i relation till \u00f6vers\u00e4ttningar. Memen som f\u00f6reteelse handlar om att olika anv\u00e4ndare kan f\u00f6rse en redan existerande bild eller ett videoklipp med en ny inneb\u00f6rd, en ny betydelse, beroende p\u00e5 den text eller den ytterligare information som appliceras. En meme kan uppskattas \u00e4ven av n\u00e5gon som inte har k\u00e4nnedom om bildens eller videons ursprung, men den f\u00e5r ett extra djup om den kunskapen \u00e4r tillg\u00e4nglig. Med \u00f6vers\u00e4ttningar blir ofta texten frist\u00e5ende fr\u00e5n sitt ursprung, och en l\u00e4sare s\u00f6ker s\u00e4llan upp k\u00e4llan f\u00f6r att kontrollera hur \u00f6vers\u00e4ttningen f\u00f6rh\u00e5ller sig till denna. Eventuella missuppfattningar i \u00f6vers\u00e4ttningen kvarst\u00e5r som nya \u201dsanningar\u201d, och p\u00e5verkar det s\u00e4tt varp\u00e5 l\u00e4saren uppfattar och tolkar texten. Den nya tolkningen eller \u00f6vers\u00e4ttningen framst\u00e5r f\u00f6r l\u00e4saren ofta som \u201ddet sanna\u201d, och vid m\u00f6tet med den ursprungliga k\u00e4lltexten kan l\u00e4saren ibland komma att st\u00e4lla sig tveksam eller ifr\u00e5gas\u00e4ttande.<\/p>\n\n\n\n

I fr\u00e5ga om \u2019Hitler reacts\u2019 \u00e4r den ursprungliga k\u00e4llan v\u00e4l k\u00e4nd, och lockelsen och styrkan i klippet som memen bygger p\u00e5 \u00e4r att det bara \u00e4r fantasin som s\u00e4tter gr\u00e4nser f\u00f6r exakt vad <\/em>det \u00e4r Hitler f\u00f6rest\u00e4lls vara arg p\u00e5. D\u00e4rtill g\u00e5r det att applicera olika r\u00f6ster p\u00e5 huvudkarakt\u00e4ren i klippet. I somliga parodiska tolkningar av scenen talar Bruno Ganz rollfigur alltj\u00e4mt som Hitler, medan han i andra versioner f\u00e5r ge r\u00f6st \u00e5t lokala politiker, som Boris Johnson efter Brexit<\/a>. I den f\u00f6rsta typen av \u00e5teranv\u00e4ndning driver skaparen av memen med Hitler sj\u00e4lv, och anv\u00e4nder Hitler som symbol f\u00f6r att driva med f\u00f6reteelser som r\u00f6r storhetsvansinne, eller en f\u00f6rvriden sj\u00e4lvbild. I den andra varianten frig\u00f6rs videoklippet fr\u00e5n Hitler som person och det \u00e4r ist\u00e4llet den r\u00e5a, brutala vreden i klippet som ligger till grund f\u00f6r det parodiska \u2013 r\u00f6relsen n\u00e4r Ganz tar av sig glas\u00f6gonen och h\u00e4nderna sk\u00e4lver, varvid karakt\u00e4ren helt tappar besinningen. Vilken version man \u00e4n ser \u00e4r scenen som s\u00e5dan mycket gripande. Som New York Times<\/a><\/em> summerat saken: \u201dSomething in the spectacle of an autocrat falling to pieces evidently has widespread appeal.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Det finns sj\u00e4lvklart ocks\u00e5 en variant d\u00e4r Hitler tappar besinningen \u00f6ver att ha blivit f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r s\u00e5 m\u00e5nga parodiska klipp<\/a>[<\/a>, och \u00e4ven en d\u00e4r han l\u00e4gger ut texten om den i Europaparlamentet nyligen genomr\u00f6stade Article 13<\/a>, som best\u00e4mmer att sajter som YouTube skall sk\u00e4rpa hanteringen av upphovsr\u00e4ttligt bundet material, d\u00e4ribland videoklipp ur filmer som \u00e5teranv\u00e4nds i memes.<\/p>\n\n\n\n

UPPDATERING (2020-03-23): Hitler-memen lever! Nu i nyuppdatering med avseende p\u00e5 Coronaviruset och stockholmarnas skidexkursioner till norra Sverige, i tappning av Twitrarn<\/a>.
<\/p>\n\n\n\n


\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Denna text skrevs ursprungligen som ett blogginl\u00e4gg f\u00f6r Vetenskapsr\u00f6relsens sida. Texten delades h\u00e4r i samband med att Bruno Ganz, den tyske sk\u00e5despelare som spelade Hitler i filmen Untergang, gick bort (2019-02-16). Memen \u2019Hitler Reacts\u2019 (\u00e4ven k\u00e4nd som \u2019Hitler Parody\u2019 eller \u2019Downfall Parody\u2019), p\u00e5 svenska \u201dHitler reagerar\u201d, visar Hitlers vredesutbrott \u00f6ver en l\u00e5ng rad olika samtidsfenomen….<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[5,4],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/140"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=140"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/140\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":523,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/140\/revisions\/523"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=140"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=140"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kveru.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=140"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}